3. Nusa Lembongan & Ceningan

20 september 2019 - Nusa Ceningan, Indonesië

Dag ④ • ⑤

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟒

Helaas hebben we niet zo lekker geslapen vannacht. Er lopen veel honden hier die snachts veel blaffen plus dat ze bij het ontbijt beginnen met fruitsapjes mixen. Om 07:00. Laten wij nou net de dichtsbijzijnde kamer hebben 😂. Maaar we mogen niet klagen natuurlijk!

Na het ontbijt hebben we nog even een koude verse smoothie gedronken aan het strand en daarna alles gereed gemaakt voor de overtocht van Sanur naar Nusa Lembongan. Eerlijk gezegd hield ik m'n hart vast, omdat ik niet zo'n ster ben op boten (ik word snel misselijk) en ik nogal wat verhalen heb gehoord/gelezen over de overtocht. Gelukkig was de zee rustig en waren we zelfs in slaap gevallen op de boot. Na 45 minuten varen waren we in de haven van Lembongan en werden we met een kleine pick-up truck gebracht naar ons hotel. We maakte gelijk kennis met de goede wegen van dit eilandje... want die zijn er niet 😅.

Nusa lembongan is een eiland ten zuidoosten van Bali. Het eiland heeft een oppervlakte van 8 vierkante kilometer en heeft zo'n 5000 bewoners. Het eiland valt onder het Balinese regentschap Klungkung en maakt deel uit van de Kleine Soenda-eilanden. Het kleine eiland dat er aan verbonden is met een grote gele brug is Nusa Ceningan. Hier gaan we dag 5/6 doorbrengen. Op deze eilanden rijden bijna geen auto's, voornamelijk scooters of die kleine pick-up trucks.

Bij aankomst in onze hut, waar we de nacht gaan doorbrengen, werden we blij verrast. Uiteraard waren we er zelf bij met het boeken, maar het is toch wel erg mooi als je dan toch in zo'n hutje ligt van bamboo en hout met een hemelbed klamboe boven je hoofd. Alsof het nog niet balinees genoeg was, maakte de meneer van de hutjes de deur naast het bed open en er kwam er een trap te voor schijn waarmee je naar beneden loopt voor de wc en de douche. Uiteraard buiten in de open lucht 😏.

Om nog even af te koelen hebben we een duik genomen in de zee en ons avond eten lekker bij het restaurant gegeten. Voor morgen (dag 5) hebben we twee scooters geregeld van het hotel en gaan we daar mee op pad. Ik m'n rijbewijs nog niet 🙈, maar er is geen politie op het eiland en het is echt de beste manier om je tijd te gebruiken om van hot naar her alle bezienswaardigheden te bekijken.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟓

We begonnen de dag weer goed met het inpakken van onze backpack. Uiteraard nogsteeds overvol. We hadden afgesproken met de meneer van de hutjes dat we na het ontbijt met de scooters weg wilde dus die stonden klaar zodra we er om vroegen. Onze backpacks konden we daar achter laten zodat we lekker op pad konden gaan.

We begonnen onze route naar Devil's Tear. Dit was nog een hele opgave, want we konden niet rijden met onze navigatie aan. Na 45 minuten gereden te hebben (wat eigenlijk ook in 15 min te doen was als je de weg wist 😅) kwamen we eindelijk aan bij deze mooie bezienswaardigheid. Helaas was het water erg laag en was het niet zo spectaculair als dat het vloed is. Als het water hoger staat, botsen de golven heel hoog tegen de rotsen op wat een heel mooi effect geeft. Dit kan ook erg gevaarlijk zijn, want hier zijn pas 2 toeristen overleden door een omgeslagen boot.

De tweede stop was Blue Lagoon wat maar één straat verder was. Deze plek deed me heel erg denken aan Zakynthos (Griekenland), want daar is het water ook zo mooi blauw bijna wit. Ook hier was het niet zo druk en waren we snel klaar na wat mooie foto's te hebben gemaakt.

We besloten daarna om naar het buureiland Nusa Ceningan te gaan. Om daar te komen moet je over de '𝐘𝐞𝐥𝐥𝐨𝐰 𝐛𝐫𝐢𝐝𝐠𝐞' (gele brug). Dit is het enige wat de eilandjes verbind en hier kun je alleen te voet, fietsend of met een scooter overheen. De gele brug is in 2016 ingestort, maar inmiddels weer gemaakt. De gele brug is een beetje hét icoon van deze Nusa eilanden. De nieuwe gele brug is verstevigd, maar er mogen nog steeds niet teveel mensen tegenlijk op.

We volgde onze weg naar het zuidelijke puntje waar ik graag heen wilde. Hier is namelijk een clif waar je over een korte zipline af kunt (20 seconde). Voor een paar euro kun je hier over heen en dat was erg mooi! Helaas vergat ik m'n camera dus mocht ik nog een tweede keer, toen met camera 😋. Als je van de zipline bent geweest mag je gratis gebruik maken van hun infinity pool. Het was een prachtige plek en aangezien we het nogal warm hadden, konden we lekker even afkoelen.

De Nusa Ceningan-kant is een stuk steiler dan Nusa Lembongan, dus we kwamen een aantal grote helligen tegen. Zoals bij de meeste dingen die omhoog gaan, eindigen ze normaal gesproken met een goed uitzicht en Nusa Ceningan is geen uitzondering. De weg was ook een drama, want overal lagen brokken steen, zaten er kuilen in de weg of waren de wegen zo smal! We moesten allebei even wennen aan de scooter, maar kregen het al snel onder de knie. We moesten wel elkaar wel af en tke herinneren dat we links moesten rijden en niet rechts 😂.

Na de zipline was het rond de middag en zijn we terug gereden naar onze backpacks. Ook dit was weer een doolhof, maar we hebben het gevonden (en overleefd). We werden afgezet bij ons volgende hotel (op Nusa Lembongan) en hebben een heerlijke duik in het zwembad genomen. Overal zijn de mensen zo aardig hier en doen ze alles voor je.

Vanaf morgen zijn we weer een eiland verder namelijk Nusa Penida. Dit eiland is de grootse van alle drie ten zuidoosten van Bali. Hier verblijven we 3 nachten dus de volgende blog zal over Nusa Penida gaan met nog meer mooie plaatjes 😍.

• Foto's van deze blog zijn te vinden in album: Foto's van Blog 2 ~ NusaLembongan & Ceningan

• Video's zijn te vinden rechts naast het kopje foto's

Wij hebben er in ieder geval weer 2 mooie dagen op zitten. Tot snel!

𝑲𝒖𝒔 𝑵𝒊𝒌𝒌𝒊 ✈🌏

1. Wil:
    20 september 2019
    Jullie zijn een mooi stel en lekker op de scooter geweest. Mooi avontuur! Land ziet schitterend uit, geniet nog effies samen😘
    En je reisverslagen lezen lekker, ga zo door haha
  2. Janny Roobol:
    20 september 2019
    Wat ziet het er allemaal mooi uit zeg en wat een avonturen beleven jullie! Fantastisch!!
  3. Oma Wil:
    Wauw
  4. Andrea:
    20 september 2019
    Ziet er fantastisch uit. Ik wil niet veel zeggen, maar die gele brug was aardig vol!
    Veel plezier nog.
  5. Patrick Kleijn:
    20 september 2019
    Mooie foto’s en wat kan jij leuke reisverslagen maken💪
  6. Corrie wapperom:
    20 september 2019
    Gaaf hoor om dit samen te kunnen doen wat een belevenis.😘
  7. Pauline:
    24 september 2019
    Gaaf👍 Vol met avontuur en spanning allemaal, geniet volop......💋