4. Nusa Penida

24 september 2019 - Gili Trawangan, Indonesië

Dag ⑥ • ⑦ • ⑧ • ⑨

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟔

En weer een eiland verder! Vanochtend zijn we weer met een bootje overgevaren naar het grootste eiland ten zuidoosten van Bali, Nusa Penida. Dit duurde maar tien minuten.

Nusa penida is het derde verste eiland vanaf Bali. Het behoort tot het Balinese Klungkung. Het eiland is ongeveer 20 kilometer lang en 12 kilometer breed en heeft een oppervlakte van 203 km². De bevolking van het eiland is afkomstig van Bali. Vroeger werd dit eiland gebruikt als gevangenis. Het eiland bestaat vooral uit kalksteen met karstverschijnselen, maar er valt nu amber regen. In tegenstelling tot op Bali groeit hier namelijk nauwelijks rijst. De landbouw bestaat hier uit de teelt van granen. Verder moeten ze het hier vooral hebben van het duiktoerisme, want het is hier belachelijk mooi! Uiteraard ook om te snorkelen.

Eenmaal hier aangekomen hebben we wat gelunched in het haventje en hebben we het hotel opgezocht. Het bleek vlakbij te zitten en grenst aan de hoofdweg die over het eiland loopt. De hoofdweg is vrij smal hier dus als er auto's/busjes (op dit eiland rijden wel weer grotere voertuigen) zijn die elkaar kruisen moeten ze de berm in.

Wij vonden de hoofdweg er goed uit zien en aangezien die helemaal langs de kust loopt aan de noord kant van het eiland besloten we om ook weer vandaag een scooter te huren. Ja, we hebben de smaak te pakken 😋. We vertrokken rond 13:00 en hebben wat gedronken in een restaurantje genaamd 'Penida colada beach bar'. Geen pina maar penida 😉. Hier hadden we een heerlijke ice frapuccino en een tropical smoothie. Ohja, en hele (maar dan ook hele) vieze zoete aardappel friet... kwam eerder in de buurt van kurkuma zo sterk was het.

Na het restaurantje zijn we nog een stuk verder gereden om een beetje rond te kijken. Rond tweeën hadden we een heerlijke plek gevonden om het strand op te gaan, lekker te zitten en gebruik te maken van een zwembad. Op heel veel plekken hier mag je het zwembad gebruiken zolang je maar één drankje besteld. Wij hebben hier heerlijk gezwommen en avond gegeten. Ma had wel lekkere Mexicaanse faijitas (zonder Jalapenõs) besteld, maar vergat even 'no spicy' erbij te zeggen... toen ze een hapje nam, kwam het stoom nog net niet uit der oren (traanogen waren er wel) 😂. Hierna bestelde ze nog een toetje en maakte ik het grapje 'no spicy right?' Waar de serveerster hard om moest lachen en nogmaals der excuus aanbood.

So far so good hebben we dus de scooter tochtjes overleefd maar hebben we besloten dat we morgen de highlights van dit eiland gaan bezoeken met een driver (gids). In deze éne middag dat we hebben gezeten bij het laatste restaurantje hebben we al twee meiden gezien die hun been en arm helemaal ingepakt hadden met verband...

Vandaag zijn we ook er ook eindelijk achter gekomen wat 'blende' betekend... al sinds we hier zijn vragen drivers/taxi's/locals aan ons waar we vandaan komen. Ons antwoord is dan natuurlijk 'Holland'. Zodra wij dat hebben gezegd zegt bijna iedereen 'blende' tegen ons. Meestal als dat gebeurd (net zoals in Turkije of waar dan ook) komen ze met een Nederlands woordje of zinnetje als grapje. Wij kwamen er afgelopen dagen maar niet op wat het betekende en met onze fantasie kwamen we niet verder dan 'blender'. Maarja, welke nederlander leert nou het woord blender aan een local... 😂 Een man van ons hotel zei het vandaag weer. Wij konden het niet laten en vroegen wat de betekenis daar van was. Het blijkt dus in het Balinees gewoon 'Holland' te betekenen 😝. Weten we dat ook weer.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟕

Zo fijn als dat we het gisteren vonden dat ons hotel vlakbij een goede hoofdweg zat, zo NIET fijn vonden we het vannacht... overdag hadden we al een aantal lawaai makende scooters/motoren gehoord, maar blijkbaar rijden die mensen ook heel de nacht over het eiland. Voor ons gevoel lagen we OP het curcuit tijdens een F1 race en lag het gemiddeld decibel even hoog als een Formule1 auto, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken voor vandaag! 😎

Vanaf 08:00 gingen we op pad met onze driver Andi. Een mega lieve man die ons veel vertelde en gelukkig goed Engels sprak. We begonnen onze dag met de highlight Seganing waterval. Dit is eigenlijk niet echt een waterval, maar meer een plek waar je heel ver naar beneden kan lopen naar een tempel met een klein stroompje water. We zijn hier niet ver naar beneden geweest, want het is erg gevaarlijk en stijl. We hadden nog een hele dag voor de boeg dus wilde het rustig aan doen.

Andi vertelde ons dat dit eiland pas sinds twee jaar echt bezocht wordt door toeristen. Daarvoor waren er maar drie auto's op het hele eiland en een paar scooters. Nu zijn er 15.000 taxi's alleen al op het eiland... Scooters nog niet eens meegerekend. De locals zijn er erg blij mee want de toeristen nemen veel geld mee en zorgen voor werk hier. Voordat het hele eilans bekend werd, deden de mensen alleen aan vissen en aan landbouw.

Na de Seganing waterval zijn we naar dé trekpleister van het eiland geweest: Kelingking beach, of te wel T-rex. Dit is een fantastisch mooie clif met mega blauw/groen. Je kan hier ook naar beneden lopen, beter gezegd klauteren, want de trap is heel slecht. Op sommige stukken is het geen eens een trap en moet je maar hopen dat er niks af breekt. Ook dit kost heel veel tijd en energie, dus zijn wij lekker boven gebleven en hebben we genoten van het prachtige uitzicht 😍. Boven leven ook wat aapjes die vaak wat te eten krijgen of een slokje water van de toeristen.

• De eerste donatie 💰
Onderweg naar de volgende highlight vertelde Andi dat hij eigenlijk op Lombok woont, maar omdat daar vorige jaar een grote aardbeving was is er nu weinig toerisme en dus weinig werk. Hij slaapt hier op Nusa Penida in de haven en huurt daar een 'kamer' zonder faciliteiten voor 25 euro per maand. Deze kamer deelt hij met een vriend om kosten te besparen. Af en toe gaat hij terug naar Lombok om bij zijn vrouw en twee kinderen te zijn (7 jaar en bijna 2 jaar). Hier is hij soms een weekend of een week. Toen we het over de aardbeving hadden vertelde hij dat hij vorig jaar zijn huis eindelijk af had en met z'n gezin er in woonde. 5 maanden later kwam de aardbeving en heeft het alles verwoest. Hij en zijn, toen nog zwangere vrouw, moesten vluchten door de rijstvelden en zagen alles instorten voor hun neus... Ik vroeg hem waar hij nu woonde en zijn antwoord was bij zijn vader in huis. De opbouw van 'nieuwe' huis duurt vanaf nu nog vijf maanden. Omdat ons dit zo aangreep en we zo'n leuke dag hadden gehad dankzij hem, hebben we hem een klein deel van het geld gegeven van jullie donaties. Hij kreeg tranen in zijn ogen en bedankte ons uitgebreid. We weten dat dit absoluut in goede handen is bij hem om zijn huis af te bouwen en voor zijn gezin te zorgen. In het foto album 'Nusa Penida' staat een foto van hem en mij samen. Hij zei dat ie het nooit zal vergeten 💙.

Op weg naar de laatste highlights werd de weg zo slecht dat we door de hele auto vlogen. Andi kan super goed rijden en kon de auto gedurende de hele dag goed onder controlen houden. Hij reed zowat het zelfde als mijn vriendjelief op de weg in Nederland dus dat ben ik gelukkig wel gewend 😝.

We kwamen aan bij Angel's Billabong en Broken Beach. Angel's Billabong is een soort infinity pool stukje maar dan ontstaan op natuurlijke wijze. Als de zee ruig is en het eb is geeft dit een mooi effect. Drie maanden geleden is hier een chinese toerist over de clif gevallen en overleden. Sindsdien is er een touwtje gespannen (heel veilig😳) en mag je er niet meer in zwemmen.

100 meter verderop is Broken Beach. De naam is een beetje misleidend want er is geen strand. De highlight is dat er een soort brug is ontstaan vanuit het gesteente, waardoor het lijkt te breken. Het water is hier ook super mooi van kleur en dus echt fantastisch om naar te kijken. Je kan hier helemaal rondom lopen en het van alle kanten bekijken.

Onze laatste stop was Crystal Bay. Dit is een prachtig strand met blauw water en een goede plek on te snorkelen. Omdat het erg warm was hebben we hier alleen even in de zee gezwommen en heb ik gesnorkelt. Er waren prachtige visjes te zien en heb ze geprobeerd vast te leggen. Filmen gaat al wel goed, maar met de foto's moet ik nog even oefenen 😬. (Alle dank aan oma van wie ik een snorkelmasker heb gekregen van mn verjaardag dit jaar en aan Dave voor m'n mooie camera die ook onder water kan filmen en fotograferen ❤)

'S avonds hebben we nog een stukje gelopen naar het centrum en heerlijk gegeten. Voor morgen op het progamma: snorkelen met mata's... Ik hoop echt dat ik ze zie, want het is niet altijd dat ze naar de oppervlakte komen. Zodra de zee te ruig is en het te bewolkt is blijven ze diep in de zee. Dan zie je ze alleen met duiken en dat kan ik niet helaas.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟖

Snorkeleeeen! Vroeg op gestaan om m'n tas te pakken, te ontbijten en klaar te staan om 08:30 voor het ophalen. Ik ga deze trip alleen doen, omdat ma er niet zo van houdt en we volgende week ook nog een boottour doen van vier dagen waar we ook veel gaan snorkelen.

We vertrokken met 8 man op een bootje naar Manta bay. Er is nog een ander punt om manta's te spotten, maar daar is al een paar dagen de zee te ruig en komen ze niet naar boven. Aangekomen bij Manta point duikt de spotter van de boot mee het water in en zoekt naar manta's. De andere spotter blijft op de boot om van bovenaf te zoeken. Soms als ze omhoog komen zie je hun pijlstaart boven water komen. En wat had ik een geluk... We zagen maar liefst drie mooie grote zwarte manta's!! 😍 Eén was er diep in de zee bij de grond en de andere kwamen omhoog en zwommen vlak bij ons. Het was heel bijzonder hoe te zien hoe rustig ze bewegen, maar ook zo snel voorbij komen en zwemmen. We moesten dus aardig hard zwemmen om hem bij te houden.

Onze tweede stop was Crystal bay, waar we gisteren ook waren. Helaas was de zee zo ruig dat ik er té misselijk van werd en moest overgeven (told you I'm not good on boats 😝). Aangezien we na Crystal bay nog twee andere stops hadden besloot ik hier aan land te gaan en met een taxi terug te gaan naar het hotel. Een beetje zonden van mn geld, maar zo misselijk zijn en snorkelen is ook niet echt een combi... Ik heb in ieder geval manta's gezien en ben blij dat we daar als eerste heen gingen. Belangrijk detail: We moesten onze schoenen uit doen voor we vertrokken en hebben ze bij het kantoor achter moeten laten... daar stond ik dan bij de taxi scooters zonder mn slippers 😂. Vanavond maar even ophalen of ergens nieuwe scoren.

Na het snorkelen hebben we nog even in de zon gelegen en gezwommen. Mer avond eten hebben we wéér heerlijk gegeten bij het zelfde tentje met het zwembad waar we nu voor ons hele leven bekend staan als de 'No spicy dames'. We kwamen onderweg Andi weer tegen dus hebben we op hem gewacht tot hij z'n toeristen had afgezet. Hij wilde niet dat we betaalde, maar hij had ook op ons gewacht bij het restaurant en was voor ons omgereden, dus hebben we hem gewoon betaald!

Onze backpack weer ingepakt (ingepropt 😬) en klaar voor morgen... Inclusief nieuwe slippers aan mn voeten!

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟗

Wat zijn we blij dat we bij dit hotel weggaan. Vannacht zat er een salamander die zo hard geluid maakte dat het leek alsof hij binnen zat. Mama de held op sokken ging even achter het bed kijken met der zaklamp maar zag niks... Het geluid dat ze maken klinkt heel erg als een kikker, dus slapen deden we niet zo goed 🦎😂.

Na het ontbijt zijn we met een grote snelle boot van
Nusa Penida naar Gili Trawangan gevaren. Dit duurde zo'n twee uur, maar met al het vervoer en wachten zijn we zo'n vier uur onderweg geweest. Er is geen gemotoriseerd vervoer op de Gili-eilanden, apart van een paar elektrische scooters. De korte afstanden over het eiland kun je te voet, per fiets of cidomo (Een paardenkoets voor 4 personen) afleggen. De Gili-eilanden zijn alleen bereikbaar over zee.

We hadden een cimodo aangesproken om naar ons hotel te komen. We zitten precies midden op het eiland en dus heel centraal gelegen. Bij de boeking van het hotel stond dat 70.000 (ongeveer €4,50 ongerekend) Indonesische Roephia normaal is om bij het resort te komen. We zafen 75.000 staan dus dachten dat is mooi. Blijkt dat ze je hier per persoon betaald die van A naar B reist in het karretje achter het paard... Super onlogisch aangezien je normaal gesproken met een taxi ook maar één keer de prijs betaald! Helaas hadden we geen andere keuze, want auto's/scooters zijn er niet en alle cimodo's zijn van het zelfde bedrijf op het eiland 😂. Bij aankomst in het hotel hebben we gelijk fietsen geregeld. 6 dagen voor €10 p.p. is een betere prijs.

Aangezien je het eiland binnen een uur kan rondlopen is het ook leuk om de andere Gili-eilanden te bezoeken. De eilanden liggen in deze volgorde (van links naar rechts) bovenin Lombok:
1. Gili Trawangan - 2. Gili Meno - 3. Gili air

Wij verblijven 6 nachten in een hotel op Gili Trawangan en gaan vanuit daar steeds dagtripjes doen naar de eilandjes ernaast. Er varen op en aan kleine bootjes die je voor nog geen euro kan nemen om naar de overkant te varen.

De volgende blog zal dus gaan over de Gili-eilanden. En geloof me die zijn mooi 😉. Veel snorkelen om mooie visjes en schildpadden te zien + lekker eten en mooie zonsondergangen! Al zin om m'n volgende blog te lezen? 😏

• Foto's zijn te vinden in album: 'Foto's van blog 4 ~ Nusa Penida'

• Video's zijn te vinden rechts naast het kopje Foto's

Tot snel!
𝑲𝒖𝒔 𝑵𝒊𝒌𝒌𝒊 ✈🌏

1. Patrick Kleijn:
    24 september 2019
    Weer mooi geschreven en kijk uit naar jullie volgende blog
  2. Karin:
    24 september 2019
    Was weer erg leuk om jouw verhaal te lezen. Ook mooie foto’s ziet er geweldig uit.
  3. Petra:
    24 september 2019
    Superleuk om jullie avonturen te lezen!
  4. Janny Roobol:
    24 september 2019
    Erg leuk om je verhaal weer te lezen Nikki! En prachtige foto's! Genieten!!!
  5. Connie:
    24 september 2019
    Ik snap het wel als jullie daar een weekje langer willen blijven, hier is er regen.
    Kijk weer uit naar de volgende verslagen
    Zo leuk om te lezen.
  6. Vera:
    24 september 2019
    Ben je niet heel erg ziek geworden op je tocht naar de Gilieilanden, ik zag toen groen en geel 🤪
  7. Nikki Offermans:
    Het was op het randje... ze zeiden de tocht duurt 2 uur maar was bijna 3 😂
  8. Corinne De Rooij:
    24 september 2019
    Leuk om jullie zo te volgen, prachtig mooie foto's! 😘🤗
  9. Nico:
    Wat een reisfeest
  10. Hans Offermans:
    26 september 2019
    Leuk zeg, een eilanden rij die over de eeuwen waarschijn constant veranderen. Veel natuurschoon, weinig aan history. Geen zin ook Java te bezoeken, zoals de Borobudur? Toen ik door Indonesie kwam was ik meer geinteresseerd in wat me aan de "Hollandse Tijd" herinnerde, zoals Oud Batavia. Salamanders of geckos.?.. Ik herinner me de geckos in India en andere plekken. Hun geluidjes waren prettig 'snachts. We hebben ze hier, in de keuken, maar die zijn erg klein en maken geen geluid. Veel liefs. Je zult mogelijk wel gehoord hebben, dat mijn zus, je tante Maria, is overleden?
  11. Nikki Offermans:
    27 september 2019
    Hoihoi, helaas hebben we niet zo lang de tijd om nog meer te zien van Indonesië, anders hadden we het zeker gedaan! We hebben het gehoord van Maria ja, gecondoleerd en sterkte
  12. Theo:
    26 september 2019
    De dames reizigers hebben het reuze naar hun zin ! En Andi gelukkig gemaakt hij kon het goed gebruiken 🏚 👍🏽 Dat snorkelen lijk mij ook wel wat , Ria stuurde ons schitterende foto’ s ,
  13. Nikki Offermans:
    27 september 2019
    Naar ons zin hebben we het zeker en Andi kon het inderdaad heel goed gebruiken. Het snorkelen was fantastisch en komt in mn volgende blog!
  14. Hans Offermans:
    27 september 2019
    Ga je je reis verkorten...?... Ik geloof niet dat tante Maria dat zou willen...
  15. Nikki Offermans:
    28 september 2019
    Nee we maken onze reis af. Mn vader gaat namens ons.
  16. Hans Offermans:
    28 september 2019
    Ja, dat dacht ok well. Veel plezier nog.
  17. Jolanda:
    Wauw wat gaaf allemaal