7. De laatste week op Bali

9 oktober 2019 - Denpasar, Indonesië

Dag ①⑨ t/m ②④

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟏𝟗

Gisteravond na aankomst in het hotel hebben we nog lekker gegeten in een Japans restaurant met vrienden die we hebben gemaakt op de boottour.
Hele lieve, maar ook gekke mensen waarmee je echt kan lachen.

Ik kan je vertellen dat de douche zo lekker was en al het zoute zee water zo weggespoeld was 😋. De kaner zag er ook mooi uit en we hadden prachtig uitzicht. Het hotel ligt in de bergen dus je kijkt zo op de haven uit. Wel zaten er heeel veeel muggen en ben ik (ondanks de DEET die ik had opgespoten) helemaal lekgeprikt. Hetzelfde als tijdens de klim naar boven op Padar Island. Helaas hebben we niet zó lekker geslapen (het bed was natuurlijk wel beter dan die twee matjes!) als we hadden gehoopt, want ook hier zaten we heel dicht bij een moskee die per dag vijf keer afgaat met een gebed. Ze aanbidden elke keer een andere god en elk gebed duurt zo'n 15 á 20 minuten. De EERSTE IS OM 04:15 😫! Natuurlijk respecteren wij elk geloof en zeker als je te gast ben in een ander land, maar soms wil je echt je oren er af trekken 😂. Op de Gili-eilanden hadden we dit ook en op Nusa Penida ook. We hopen dat ons hotel in Ubud niet zo gehorig is als de afgelopen hotels...

Na het ontbijt hebben we de laatste dingen ingepakt en ons klaargemaakt voor het vliegen. We waren optijd bij het vliegveld en konden vanaf 14:00 boarden. We hadden erg veel vertraging waardoor we pas 1,5 uur later de lucht in gingen. We spraken een taxi aan en hadden het geluk dat er nog iemand naar Ubud moest in de zelfde straat als wij. Zo konden we de kosten delen en scheelde dat weer geld.

Ubud is een plaats in het centrum van het eiland en wordt beschouwd als cultureel centrum. Ubud heeft een bevolking van ongeveer 8000 mensen. De naam is afgeleid van het Balinese woord ubad, dat medicijn betekent.

Eenmaal aangekomen met onze taxi in ons hotel na 1,5 uur rijden (25 km verderop echt bizar dat het zolang duurt door het verkeer) hebben we nig wat gegeten in hrt hotel en zijn we lekker op bed gaan liggen.

Ons hotel twee minuten van het Monkey Forest (apenbos). Gelukkig hebben er nog geen overlast ervaten van de apen. Een vrouw van de boot vertelde dat ze ook in deze straat was achterna gezeten door twee apen die der eten wilde hebben 😂. In het apenbos lopen er altijd begeleiders mee en andere rangers die de apen in de gaten houden en gelijk kunnen ingrijpen als er wat gebeurd, maar zodra je de poort uit loopt sta je er alleen voor. Het apenbos is geen afgesloten dierentuin en de apen kunnen gaan en staan waar ze willen (wat uiteraard super is voor de beestjes). Klein nadeel is dat ze heel brutaal zijn en totaaaal niet bang zijn voor toeristen dat je altijd uit moet kijken. Later deze week gaan wij er ook heen dus we zijn benieuwd ☺️.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟐𝟎

Wat hebben wij lekker geslapen! Zonder moskee of andere herrie. We waren wel vroeg wakker maar voelde ons wel uitgerust. Heerlijk ontbeten met een stroop crepe en wat ei.

Na het ontbijt zijn we op pad gegaan naar de Ubud Market. Dit is een locale markt waar elke ochtend tussen 06:00 en 09:00 alleen eten wordt verkocht. Na 09:00 veranderd deze markt in één grote shop walhala en kan je er mega leuke spullen kopen. We hebben hier al wat aardig leuke souvenirs kunnen scoren en spulletjes voor ons zelf. De markt staat er om bekend dat ze sochtends de beste prijzen geven, omdat ze in de ochtend nog niet weten of ze goed gaan verkopen die dag. Nou ben ik van mezelf niet bang om te onderhandelen en dat is ook echt nodig hier! De prijs die ze noemen moet je minimaal halveren en vanaf daar beginnen met onderhandelen. Het klinkt heel erg om de prijs gelijk zo erg laten zakken, maar na één keer iets kopen gingen ze al gelijk akkoord met mijn prijs (minimaal de helft dus of soms nog minder 😋) of zat het er een euro boven. Het zegt al genoeg als ze gelijk akkoord gaan, eigenlijk betaal je dan nog teveel.

Na de markt zijn we naar de Sarawati tempel geweest een kleinn stukje verderop. Deze stelde niet heel veel voor, maar was wel mooi om te zien. Overal groeide mega grote waterlelies en zwommen er vissen.

Terug in het hotel hebben we wat gegeten en gerelaxt bij het zwembad. Het hotel heeft ook een eigen huisdier. Ik hoor je denken: een kat of een hond maar nee... het is een vleerhond 😂 het lijkt op een vleermuis, maar dan veeel groter. Erg lief diertje en hij heet Charlie. Hij is absoluut niet storend en vliegt niet de hele tijd rond. Hij heeft z'n eigen tak en wordt gevoed door de mensen van het hotel. Natuurlijk zit hij niet vast en kan hij gaan wanneer hij wilt. Alleen snachts zit hij in een grote mand om uit te rusten.

Rond etenstijd zijn we weer op pad gegaan, maar nu de andere kant op in de straat. Hier zitten veel leuke eettentjes en winkeltjes. We hebben heerlijk gegeten bij een (ik denk het lekkerste waar ik ooit mexicaans op heb) Mexicaans restaurant!

Ohja, en we zijn langs de tattooshop geweest. Later meer hier over 😝😝😝😝 (Ik hoop dat ik je nu nieuwsgierig heb gemaakt)

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟐𝟏

Vandaag zijn we op pad geweest met onze 'privé' driver. Hij heet Katut en is een hele aardige man die we kennen via een collega van mama. Hij maakt goede prijzen voor ons en neemt ons overal mee naartoe waar wij willen.

Om half negen kwam hij ons ophalen bij het hotel en vertrokken we naar de eerste waterval: Tegenungan waterfall. Was erg mooi om te zien en nog lekker rustig. Hier zijn we naar beneden gelopen en overal is ingespeeld op de toeristen. Er staan veel beelden zoals hartjes of een schommel of een groot vogelnest waar je dan in kan zitten voor een 'echte instagram foto'. (Ja wij hebben er ook één 😋)

Na deze waterval vertrokken we naar een zilvershop een klein stukje verder naar het zuiden van Bali. Vrienden van oma kopen hier vaak spullen in om te verkopen in Nederland. Mama draagt zilver dus die heeft wat mooie dingetjes kunnen uitzoeken. We reden verder en onderweg vroeg Katut: 'Do you like bananas and chocolate?' (Houden jullie van bananen en chocolade?) Uiteraard zeiden we ja en bracht hij ons naar een echte plantage met van alles en nog wat! Ze hadden hier vier soorten bananen, 3 soorten cacao, jackfruit, koffiebonen, passievruchten en nog velen kruiden. Het was geweldig om te zien en omdat we als enige in het hele park waren kregen we een privé tour. Een lieve jongen liep met ons mee en vertelde vol passie over alle bomen en planten. We mochten ook verschillende dingen proeven wat erg leuk was. We kwamen bij een winkeltje met een werkkeuken erbij. Hier maken ze verschillende soorten koffie en banenchips zelf. Hij vertelde dat ze het niet maken met gewone kokosolie maar met echte verse zelfgemaakte kokosolie. Op de verpakking staat dan ook verder niks dan de smaak, want meer is er niet aan toegevoegd. We kochten vier soorten zakjes voor thuis 😝. Als laatste kregen we een heerlijk drankje en gefrituurde banaan. En dat allemaal voor nog geen €3 p.p.

Na het park gingen er naar een andere waterval. Hier was het al drukker vanwege het latere tijdsstip. Hier konden we lekker even in het water afkoelen, want ondanks dat het een beetje bewolkt was was de temperatuur nogsteeds erg warm!

We waren erg moe dus Katut bracht ons terug naar het hotel. We besloten even om te kleden en nog naar Monkey Forest te gaan bij ons om de hoek. Onderweg er naar toe waren er al aardig wat te zien. In totaal leven er in het bos (en omgeving) 900 apen. Eenmaal in het bos voelde ik me niet zo heel prettig. Ik ben als de dood dat ze me aanvallen en ik wat krijg, we bleven dus op gepaste afstand 😂. We liepen een trap af en daar zat al een hele grote aap. Hij had een slipper in z'n handen en ontleedde deze helemaal. De trap was erg smal dus wij bleven even staan. Een Engelsman dacht er wel langs te kunnen, maar de aap werd erg geïrriteerd en liet z'n grote tanden zien! De man bleef doorlopen en die aap viel z'n voeten aan. Wij zijn maar snel de andere kant op gelopen... We kwamen een verzorger tegen die een aap zat te voeren. Hij vroeg om m'n telefoon en wij moesten er achter gaan staan. Hij voerde de aap met z'n ene hand boven de telefoon en met de andere hand maakt hij de foto's. Zo lijkt het net alsof de aap een selfie neemt en krijg je een geweldige foto!

Voor we op pad gingen voot avondeten hebben we nog even genoten van de Spa in ons hotel. Ik koos voor een rug, nek, schouder en hoofd massage rn mama een manicure. Toen ik eenmaal lag op de massage tafel begon het vrouwtje me met erg veel kracht te kraken 😂. Het was niet pijnlijk, maar moest er even aan wennen. Uiteindelijk ging ze wat zachter en heb ik erg genoten. Enige was dat ze erg gefocust was op mn schouders waar veel knopen zitten, maar dat heeft geen zin... ik heb heb al lange tijd last van nekklachten (wat hoofdpijn veroorzaakt) en zo voelde het net alsof ik een fysiosessie had gehad 😂.

De derde donatie 💰
Na het bezoek aan de Spa zijn we terug gegaan naar de kamer en hebben we savonds gegeten in een restaurant verderop in de straat. Hier stond een grote pot van 'BAWA', een afkorting van 'Bali Animal Welfare Association'. Deze stichting helpt allerlei dieren, maar vooral de verbetering van leven voor de straathonden. Zo hebben ze 24/7 een telefoonnummer waar je naar kan bellen voor hulp en info, geven ze de straathonden te eten, leren ze de kinderen op school over deze dieren en hoe te voorkomen, adopteren en nog veel meer. In eerste instatie hadden wij ook veel meer straathonden verwacht in Ubud, maar dat valt erg mee. We hebben in deze pot een mooi geldbedrag gedoneerd van jullie donaties. In het fotomapje staan foto's van de pot en extra info 💚

Het was een lange drukke dag, maar hebben veel moois gezien. Je moet ten slotte alles uit je laatste dagen vakantie halen 😁.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟐𝟐

Vanochtend vroeg om 07:30 kwam Katut ons weer ophalen. Dit keer om naar de rijstvelden/rijsterassen van Tegalallang te gaan. Deze rijstvelden liggen tegen Noorden van Ubud en zijn een half uurtje rijden vanaf ons hotel. Het was het zeker waard, wat wat was het mooi. Zoveel groene kleuren bij elkaar met prachtige roze-rode bloemen. We klommen een stukje naar beneden (ik zeg klommen, omdat het pad nogal fragiel was 😅) om alles goed te kunnen zien. Na een klein rondje klauterde we weer omhoog even hebben we wat gedronken. Ook hadden ze er veel schommels en een zipline waar je vanaf kon. Hrlaad was het erg duur en vond ik het niet waard om te doen.

Op de terugweg zijn we nog even naar de markt gegaan om de laatste souvenirs te scoren. We liepen weer langs de school die op die op de grote weg langs ons hotel zit. We hadden al eerder aan irmand gevraagd of je hier naar binneb mag en dan kan. Je kan zo binnenlopen en alle kindjes heten je van harte welkom. Ze spreken wat Engels en lachen er veel. Met de gedachte om het laatste gedoneerde geld hier aan uit te geven vroegen we aan docenten wat de kinderen leuk vinden en goed kunnen gebruiken. We kregen wat goede tips en zijn de avond op pad geweest bij de supermarkt om spulletjes te kopen.

De kinderen gaan hier elke dag van 7 tot 1 naar school, ook op zaterdag. Alleen op de zondag zijn ze vrij. Na enen is het namelijk te warm om les te volgen. Voor de school staat elke dag in de pauzes een karretje met speelgoed en wat eten. De rijke kinderen kopen hier wat zoals plaatjes die ze sparen of kleine snoepjes. Toen we er langs liepen viel m'n oog op de achterkant van het karretje waar in kleine zakjes allemaal visjes zaten! Zwarte en orandje goudvissen leken het wel. Ik kreeg geen duidelijk antwoord waar die nou bedoeld voor zijn haha... 🙈

Als avond eten hebben we weer heeeeerlijk gegeten bij Taco Casa (de Mexicaan van eergisteren) en zijn we op pad geweest om de spulletjes van de school te kopen. De grote supermarkt hier aan het einde van de straat heeft veel speelgoed en schoolspullen. We hebben van alles kunnen kopen. Ballen om mee te spelen, springtouwen, schriftjes, kleur- en schrijfgerij, markers, noem het maar op. Morgen ochtend gaan we langs de school om ze hiermee te verassen. Ik ben erg benieuwd om die koppies weer te zien van die ondeugende kids.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟐𝟑

De vierde donatie 💰
Op weg naar de school! Bepakt en bezakt met twee volle tassen liepen we naar de school. Het is zo'n 10 á 15 min lopen en met deze warmte is dat niet altijd even lekker 😂. Maar met dit mooie goede doel voor ogen liepen we door. We kwamen aan bij de school en alle kinderen waren weer lekker aan het spelen op het plein. We liepen naar het directiekamertje en legde alles opnieuw uit, want de vrouw die we gisteren spraken was er niet. Ze waren heel blij en dankbaar. De spullen voor buiten mochten we gelijk uitdelen en de rest bewaren ze voor na de toetsweek. We hebben nog even gespeeld op het schoolplein met de kinderen en een foto gemaakt. Al met al, we hebben ons best weer gedaan!

Om precies te zijn: 12:05. Daar lag ik dan. In de tattooshop. In de stoel. Lichte zenuwen voor de naald die straks één uur lang in m'n arm gaat. Ja ja, tattoo twee is een feit! Ik wilde dit al erg graag en na wat resurch vond ik deze goede tattooshop in de buurt. Afgelopen zaterdag zijn we naar binnen gelopen voor de prijs en afspraak te maken en na vanmiddag ben ik de trotse eigenaresse van een super mooie, betekenisvolle tatoeage boven m'n elleboog (aan de achterkant van m'n arm). Ik heb een tattoo laten zetten van een wereldkaart met als betekenis dat ik altijd m'n hart wil blijf volgen en wil blijven genieten van al het mooie in deze wereld. Ik heb het persoonlijk niet zo met Nederland en hou veel meer van wat er nog allemaal te ontdekken is. Er is zoo veel wat 100000x mooier is dan ons Nederland. Ik hoop dat ik altijd gezond genoeg zal blijven om af en toe van deze mooie reizen te maken en avontuurlijk te blijven zoals ik nu ben.

De jongens van de shop waren heel relaxt (net als iedereen hier haha) en lieten me alle datums van de naalden checken voordat ze begonnen. Alles werd netjes schoongrmaakt en afgetekend op m'n arm. Hij is mega mooi en strak gezet, dus ben er heel blij mee! Mama was ook blij, want er waren andere aardige toeristen uit Nieuw-Zeeland en die mevrouw dacht dat we vriendinnen waren i.p.v. moeder en dochter 😂.

'S middags lekker gerelaxt bij het zwembad en savonds weer op pad naar de Mexicaan... nog één keer om het af te leren! De laatste avond eten we lekker Indonesisch, maar vanavond aten we weer heerlijke kip quesadillas met verse guacamole.

Het toetje was een ME-GA grote suikerspin van een 'echt instagram tentje'. Ze hebben hier veel kleine tentjes met een mooie muur of achtergrond dat als je daar wat besteld je gelijk een goede foto kan maken voor op je socialr media. Normaal ben ik daar niet zo van, maar af en toe vind ik het wel leuk.

Morgen is alweer onze laatste dag... als we terug denken is de tijd snel gegaan, maar ook weer niet. Het voelt namelijk alsof we veel langer zijn weggeweest dan 3,5 week. En gelukkig maar, want het zou toch zonde zijn als het korter voelde!

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟐𝟒

Vanochtend bij het ontbijt moesten we bijna rennen voor apen die het fruit wilde pakken van andere gasten 😂. Gelukkig kon het personeel ze wegjagen en konden we blijven zitten.

Na het ontbijt hebben we (helaas) de tassen weer ingepakt en zijn we nog even naar de winkeltjes in de straat geweest. Voor de rest doen we lekker relaxt vandaag en genieten we nog even van het zwembad.

Wat ik nu ga vertellen geloof je nooit... Miranda en Nikki de regeltantes hebben hun vlucht gemist 😂. We zouden moeten vliegen op 9 okt om 00:30. Omdat wij zo in de war waren met tijdsverschil en data's dachten wij dat dat dus vanavond hier zou zijn. Helaas was dat niet zo en was het natuurlijk vanmorgen vroeg, want vanavond is het al de 10e! Iedereen, ook wij, denkt dat dit van je lang zal je leven nooit gebeurd bij jezelf maar helaas... Het eerste moment schrokken we ons rot en gingen we al een gek tekeer. Standje F1 (voor zo ver dat kan hier in Indonesië) naar het vliegveld geraced. Nu, zitten op het vliegveld, kunnen we er om lachen. We hebben helaas een nieuw ticket moeten kopen wat erg pijn deed aan onze portomonee, maar ons hart deed ook al pijn van de schrik 😂😂😂. Noem ons blond, noem ons dom... het is gebeurd en we gaan nu lekker naar huis.

De vijfde donatie 💰
Als állerlaatste donatie hebben wij geld geven aan onze vaste driver Katut. Ook hebben we een tas vol spullen gekocht voor z'n kinderen. Hij heeft ons afgelopen dagen super leuk alles laten zien en rondgereden. Hij verteld bij alles informatie en laat onderweg ook dingen zien of bied dingen aan waar je bijvoorbeeld niet weet dat het in de buurt is. We hebben voor zijn kinderen kleurpotloden, stiften, verf kleurboeken, een speelgoedbal en een speelgoed auto gekocht. Voor hem en zijn vrouw lekkere douchegel en zeepjes. Hij was mega blij en ontroerd. Het geld kan hij goed gebruiken, omdat hij voor een baas werkt en hij zelf maar 25% verdiend aan iedere rit die hij maakt. Besef je goed dat wij 35 euro voor een hele dag rondrijden betalen en hij daar dus maar €8 á €9 van ziet... Ik hoop dat iedereen die gedoneerd heeft, ziet en leest dat zijn/haar geld goed terecht is gekomen. We hebben ten alle tijden gekeken, naar de status van het doneerdoel en nooit zomaar geld gegeven. Iedere persoon waar aan er gedoneerd is was ontzettend dankbaar en ontroerd. Dit zegt hopelijk genoeg samen met mijn verhalen en de foto's.

• Overzicht van de donaties:
❥ Driver Andi op Nusa Penida
❥ Schildpadden reservaat op Gili Meno
❥ Zwerfdieren stichting in Bali
❥ Driver Katut in Bali
❥ School in Ubud, Bali

• Leuk om de gehele route te zien die we hebben afgelegd in 3,5 week? Klik dan op 'Kaart' in de balk naast het kopje video's

• Foto's zijn te vinden in album: 'Foto's van blog 7 ~ De laatste week op Bali'

• Video's zijn te vinden rechts naast het kopje Foto's

Iedereen heel erg bedankt voor het volgen/lezen van m'n blog. Ik heb met alle plezier elk verhaal geschreven en in alle eerlijkheid. Reizen is niet altijd even leuk en er gebeuren wel is dingen die tegen vallen, maar dat hoort er ook bij. Je krijgt er een hoop voor terug als je niet teveel verwachtingen hebt en gewoon geniet. En dat is wat wij hebben gedaan! Elk moment was het waard!

Lieve mam, bedankt dat je met me mee bent gegaan, had het voor geen goud willen missen! ❤💃🤙🏼

𝑲𝒖𝒔 𝑵𝒊𝒌𝒌𝒊 ✈🌍

1. Patty:
    9 oktober 2019
    Hai Nikki e Miranda het ontroerd me dat jullie dit samen hebben gedaan! Ik ben bij je laatste blog begonnen hihi en zit te twijfelen of ik de rest van je blogs ga lezen ...ik ben nm enorm geïnspireerd om met Puck te gaan en dan weet ik al wat me allemaal te wachten staat 🤪 ❤️
  2. Nikki Offermans:
    9 oktober 2019
    Ik zeg doen! Is echt bijzonder en het zeker waard!
  3. Nico:
    9 oktober 2019
    alles in de wereld is mooi en verschillend, toch gaat er voor ons gevoel niets boven Nederland.
    Een land waar alles kan en mag en er geen dictators je vertellen hoe mag ademen.
    Dat is in Indonesië toch wel anders helaas, jullie merkten daar hopelijk weinig van maar de bevolking des te meer.
    Jammer van de terugvlucht, kan gebeuren toch.
    Was toch weer een unieke reis, de twee zusjes op stap, prachtig verhaal.
  4. Hans Offermans:
    10 oktober 2019
    Drie weken op stap, op vakantie? Heerlijk toch! Druk bezig, maar toch goed uitgerust als je thuis kwam, hoop ik. Je vertelt over een moskee, waar ze 5 keer bidden, jazeker, maar niet steeds een andere God aanbidden. Dat lijk me meer Hindu.... Groetjes aan familie. Hier verder alles rustig. Oom Rodel toch maar weinig vooruit gaat. Graag een gebedje, now and then <3
  5. Annemarie Dammann:
    10 oktober 2019
    Het was erg leuk om te lezen Nikki. Superleuk dat je dit met je moeder hebt kunnen doen! Lekker nagenieten thuis.
  6. Petra:
    10 oktober 2019
    Echt super leuk om jullie reisverslag te lezen en zo ook een heel klein beetje op Bali te zijn in gedachte....
  7. Oma Wil:
    10 oktober 2019
    Leuk verslag weer liefie en fijn dat jullie weer thuis zijn ❤️
  8. Petra:
  9. Alie en harrie:
    10 oktober 2019
    Geweldig om jullie verslag van de reis te lezen Wij waren op Corfu op vakantie ons wifi was zeer minimaal .Wat een ondernemingen hebben jullie gedaan en dan nog de goede doelen ter plekke top. Heerlijk om dat met je moeder Miranda dit te ondernemen .👍👍👍👍👍👍👍
  10. Miranda:
    12 oktober 2019
    Lieve schat, het was een bijzonder mooi avontuur waarin we heel veel hebben gezien van een andere wereld, zowel op het land als op en onder water. Ik ben heel blij dat ik met je ben neegegaan. Ik had dit voor geen goud willen missen. Je hebt alles heel mooi en goed opgeschreven. Een prachtige herinnering. Papa en ik zijn ontzettend trots op jou! Dikke kus 😗💞