6. Wanua boottour Lombok - Flores

3 oktober 2019 - Flores, Indonesië

Dag ①⑤ t/m ①⑧

WOW. Voordat ik begin met het verhaal wil ik even zeggen dat dit echt een avontuur was. Doe deze trip nooit als je last heb van: zeeziek, smetvrees, zwakke darmen of slecht slapen. Gelukkig hadden wij alleen last van het eerste. Vergeef me als er veel spelfouten in staan of dingen niet kloppen, ik heb deze blog gemaakt na de boottour puur omdat ik gewoon de energie, tijd en kracht niet voor had om het tijdens te doen.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟏𝟓

Nerveus voor wat ging komen de volgende vier dagen namen we de local boat van Gili Trawangan naar Lombok om 07:00 in de ochtend. Bij aankomst moesten we nog aardig lang wachten op andere mensen en vertrokken we naar het kantoor een uurtje verder rijden. Hier kregen we wat lekkers te eten, drinken en een briefing over de boot. Ook kregen we plaatjes te zien van dieren die onderweg tegen kunnen komen die erg gevaarlijk zijn zoals de Komodo varaan en onderwater dieren die je kan zien bij het snorkelen. Iemand van de crew kwam langs met een gevulde bak met bidons. Iedereen mocht er één uitzoeken om te gebruiken op de boot. Zo is er minder plastic verspilling aan flesjes water en kun je hem gewoon vullen onder de grote waterfles.

Na 2,5 uur verder rijden van West-Lombok naar Oost-Lombok kwamen we aan in de haven van de boot. We kregen onze 'kamer' te zien en de rest van de boot. We liggen in totaal met 28 man op het dek op een dun matrasje met een (redelijk goed) kussen en een dekentje. We wisten natuurlijk van reviews hoe het zou zijn en van de organisatie zelf. Het is geen luxe boottrip en naast de geweldige dingen die we gaan zien zijn de nachten afzien.

We begonnen met een late lunch en een snorkeltrip. De lunch begon gelijk goed en was erg lekker. Er is een kok die in een klein keukentje achterin kookt en heerlijke dingen voorbereidt. Als het etenstijd is word er een doek op de grond gelegd en daar komt al het eten op te staan. Er zijn verschillende schalen met fruit, rijst, warme groente en andere lekkere dingen.

Het eerste snorkelpunt was wel oké, maar niet mega bijzonder. We hebben ook nog een stukje gelopen naar een waterval die wel erg mooi was.

Helaas waren er af en toe wel erg veel golven en kreeg ik erg last van mn maag. We hebben zelf pilletje meegenomen en die hielpen gelukkig wel een beetje. Na het avond eten zijn we gelijk naar 'bed' (het lekkere dunne matje met 26 andere mensen om je heen) gegaan, omdat we zo moe waren van het reizen en weinig slapen.

Wij hebben trouwens de 'luxe boot' inclusief douche. Nadat wij met z'n alle hadden gejuigd op de boot besefte we ons dat we waarschijnlijk beter ven konden wachten met juigen na het gezien te hebben 😂. Het is een klein hokje waar je sowieso al niet rechtop kan staan als je langer bent dan 1 meter 70.
Verder is de wc voor dwergen gemaakt en 'trek je door' met een bakje zeewater er in te gooien. Dan heb je nog de douche die het alleen doet als de motor aan is en alle kanten op gaat. Je kan je amper douchen, maar gelukkig hebben we voor op de boot ook een douche met zoet water en helpt iedereen elkaar. De één houd de douchekop vast, de ander was z'n haar of sopt zich in en de laatste zegt of al het sop weg is aangezien je niks kan zien 😋.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟏𝟔

Het is niet in woorden te beschrijven hoe deze eerste nacht voelde. Je moet je voorstellen dat je op zo'n trilapparaat ligt van de sportschool met een continu tikkend geluid. Nou als je je dat kan voorstellen: zo lagen wij de hele nacht 😂. Oordoppen in, oogmasker op en zweten op je matje van de warmte. Wij hadden nog het geluk dat we twee matjes op elkaar wisten te veroveren op dag één. We werden rond vijf uur wakker en ben ik naar beneden gegaan om de zonsopgang te bekijken. Dit was uiteraard prachtig, maar ik was zo brak... We kregen als ontbijt een heerlijke bananen pannekoek die erg vullend was.

Na het ontbijt gingen we op weg naar Moyo Island. Dit is een klein eilandje met een berg erop die je op kan om de zonsondergang en opgang te bekijken.
Dit hebben we bijna met z'n alle gedaan en het was prachtig. De weg omhoog kon rechtdoor (moeilijk en herl stijl) of rechtsom met een bochtje (makkelijk). Tijdens de weg omhoog namen we natuurlijk de makkelijke weg, maar toen we naar beneden wilde had ik daar helemaal geen erg meer in en zagen we alleen de weg die recht naar beneden liep. Slimme Nikki nam die weg naar beneden met twee andere en halverwege moesten we gewoon op onze billen naar beneden glijden want het was niet te doen. Na zo'n vijf minuten klauteren kwam de rest alleen het hoekje om en lachten ons uit, omdat hun de makkelijke weg hadden onthouden 😂.

Onderweg zagen we nog twee keer een stel dolfijnen die vlak voor onze boot sprongen.🐬

Vandaag was de langste dag van het niks doen. We moesten de hele dag doorvaren aan één stuk door (18 uur lang) om morgen ochtend op tijd bij Komodo aan te komen. Dit was erg zwaar en pittig. Overdag waren de golven wel te doen en de zee niet zo ruig, maar na het avond eten en de nacht waren de golven niet meer te houden. Ik werd erg ziek en vroeg aan de gids of ik een pilletje mocht van haar voor de misselijkheid. Dit was echt een wonder (paarden-)middel, want voor het eten lag ik al op bed en heb ik geslapen als een roosje van 18:15 tot 07:00 sochtends. Ik was maar twee keer wakker geworden en daar heb ik gelijk gebruik van gemaakt om even te kijken naar de prachtige sterrenhemel. We slapen allemaal met ons hoofd bij een open gat dus je steekt je hoofd een halve meter omhoog en je kan alles zien wat er buiten gebeurd ⭐.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟏𝟕

Zoals ik al zei had ik geweldig (voor zo ver dat kon) geslapen en werd ik als herboren wakker! Nogsteeds wel krakkemikkig door het 'bed', maar ik mocht niet klagen. Het originele plan was om eerst te snorkelen en dan naar Komodo te gaan, maar door het lage water werd de planning omgedraaid. We kwamen aan bij het Nationale Komodopark op het eiland Komodo. Hier werden we opgevangen door vier rangers. Deze rangers lopen mee het park rond en zorgen dat er geen gevaar ontstaat. Ze dragen een stok bij zich om de varaan te kunnen onderdrukken mocht er opeens wat gebeuren. Verder is het park heel groot en geven ze de varanen geen eten. Er lopen genoeg wilde dieren zoals zwijnen, herten, kippen, etc. rond die ze kunnen vangen.

Het eiland Komodo is een van de drie hoofdeilanden van het Nationaal park Komodo in Indonesië, wat ligt tussen de eilanden Soembawa en Flores. Het eiland is zo'n 390 km² groot en heeft ongeveer 2000 inwoners. Sinds 1986 is het eiland als onderdeel van het Nationaal park Komodo op de werelderfgoedlijst van de UNESCO geplaatst, hoofdzakelijk ter bescherming van de komodovaraan en zijn leefomgeving.

De komodovaraan is een van de bekendste hagedissen vanwege zijn grote lengte. Hij kan tot wel drie meter lang worden. Het is dan ook de grootste hagedis ter wereld. Deze varaan is door het kleine verspreidingsgebied een erg kwetsbare diersoort en is daardoor heel erg afhankelijk van bescherming.
De komodovaraan komt voor in het zuidoostelijke deel van Indonesië en leeft op het eiland Komodo, maar ook in enkele reservaten op het eiland Flores en enkele kleinere omliggende eilanden. De varaan is pas in 1910 door biologen ontdekt en beschreven. Er is veel onderzoek gedaan naar de komodovaraan en vooral in het Nationaal park Komodo.

Na een uur lopen in het park vertrokken we naar Pink beach. We werden weer met een klein bootje naar de kant gebracht. Je vraagt ​​je waarschijnlijk af waarom in hemelsnaam Pink Beach zo word genoemd? Omdat het roze is natuurlijk 😝. Waarom het roze is geworden? Ik zal het je vertellen... Van de stranden wordt gezegd dat ze hun kleur krijgen van microscopisch kleine dieren die Foraminifer worden genoemd. Deze kleine wezentjes hebben roze schelpen en leven in koraalriffen rondom het strand. Daarom is het roze zand een mix van schelpen, koraal en calciumcarbonaat. Nadat we gesnorkeld hadden bij Pink Beach, gingen we naar Long Beach. Deze plek vonden we eigenlijk nog rozer dan Pink Beach! Hier hebben we ook erg mooi gesnorkeld en twee schildpadden gespot.

We verplaatste weer met de boot. Nu naar de andere kant van Padar Island. De gids gaf ons de keus of we nu, morgen ochtend of allebei de zonsondergang/ opgang wilde zien boven op het eiland. Ik koos ervoor om gelijk mee te gaan voor de zonsondergang omdat je anders morgenochtend om 05:00 uur op moet. Mama koos ervoor om de zonsopgang te bekijken

Nadat we terug kwamen van de klim naar boven was het eten klaar. Iedereen was mega blij, want het was Kip Curry 😂. Eindelijk kregen we vlees en het was heerlijk. Er is uiteraard niks mis met vegetarisch eten, maar 4 dagen lang is wel gelijk heftig als je vaker vlees eet. Overigens was al het eten zonder vlees ook erg lekker en lekker vers. Met de lunch kregen we een salade die was gemaakt met baracuda vis, die ze hadden gevangen in de zee. Deze stonk alleen heel erg dus hebben we niet genomen...

Onze laatste avond al weer en dat betekend een feestje! Ze sloten de muziek aan en het wad erg gezellig. Iedereen kwam lekker los en het bier ging ook hard bij de mannen. Rond 21:00 ging ik naar bed en mama ook kort daarna.

🌴 𝐃𝐚𝐠 𝟏𝟖

De gids kwam iedereen wakker maken voor de zonsopgang en ze vertrokken weer per bootje naar het eiland. Ik heb nog even doorgeslapen en de zonsopgang vanaf de boot bekeken. Het was zo rustig met alle andere boten, zachte golfjes en de zeelucht. De crew van de boot was ook wakker en maakte weer van allerlei grapjes zoals elke dag.

Als ontbijt hadden we weer een heerlijke bananen pannekoek en vertrokken we verder naar Rinca Island. Dit is ook een eiland met Komodo varanen, maar nog veel groter. Hier is het park veel heuvelachtiger en veel meer begroeid voor de varanen. We hebben hier ook een tocht gemaakt, maar door de warmte ben ik halverwege afgehaakt samen met een paar anderen.

Na het park zijn we naar de laatste snorkelplek geweest en weer mega mooi kunnen snorkelen. Helaas werkte m'n onderwatercamera niet helemaal mee deze boottour dus veel heb ik niet kunnen vastleggen onderwater.

Aangekomen in Lubuan Bajo (de haven van Flores) zijn we naar ons hotel gegaan 'Selini on the hills villa's en spa'. Dat kunnen we wel gebruiken!! Volgende keer horen jullie hoe we hebben geslapen na drie nachten op een matje gelegen te hebben 😂😉.

Als laatste wil ik zeggen alle respect naar m'n lieve moedertje die alles gewoon mee doet ondanks dat deze boottour soms erger was dan kamperen wat ze graag doet ❤.

Volgende keer is alweer m'n laatste blog 😢😥😣. Morgen vliegen we terug naar Bali vanaf Flores en hebben we nog vijf dagen over. We gaan nog van alles doen dus hopelijk weer tot de volgende!

• Foto's zijn te vinden in album: 'Foto's van blog 6 ~ Wanua boottour Lombok - Flores' + 'Duiken bij de Gili's' (van vorige blog)

• Video's zijn te vinden rechts naast het kopje Foto's

• Leuk on de route te zien die we hebben afgelegd? Klik dan op 'Kaart' in de balk naast het kopje video's

Tot snel!
𝑲𝒖𝒔 𝑵𝒊𝒌𝒌𝒊 ✈🌍

1. Nico:
    3 oktober 2019
    We hadden al respect voor jullie moed en uithoudingsvermogen en die is gestegen met dit prachtige verhaal. Maar nu genieten van het laatste stukje schoonheid van een heel andere wereld
  2. Janny Roobol:
    3 oktober 2019
    Wat een belevenis weer zeg! En dat is idd wel heel wat anders dan een luxe cruise. Respect voor jullie! Ik hoop dat jullie heerlijk in het hotel hebben geslapen en geniet van het laatste stukje!
  3. Patrick Kleijn:
    2 woorden, gaaf en respect 💪
  4. Karin:
    3 oktober 2019
    Wat zien jullie veel en beleven jullie veel. Knap van je moeder om dit alles mee te beleven. Ik kan niet wachten dat ik haar terug zie om dan alles nog eens te horen hoe zij dit alles beleefd heeft 🌻🌻
  5. Oma Wil:
    3 oktober 2019
    Nikki jij hebt de liefste mama van de wereld kan niet wachten om jullie weer te knuffelen
  6. Oma Wil:
    3 oktober 2019
    Liefie jij hebt de liefste moeder van de wereld respect
  7. Corinne De Rooij:
    3 oktober 2019
    Top verslag weer!Bikkels zijn jullie, lekker nog genieten!Kan niet wachten tot zus Miranda weer terug is en de verhalen te horen.Nikki je schrijft geweldige verslagen!😘😘😘
  8. Opa en oma:
    3 oktober 2019
    Dat kan ze goed Corinne' talent'
    Toch wat jullie nu gedaan hebben is echt pionieren,om nooit te vergeten🤗 liefs.
  9. Jennie van 't Ende:
    3 oktober 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie. Geniet nog van het laatste stuk.
  10. Petra:
    4 oktober 2019
    Ik word al misselijk van de boot als ik het lees.... maar wat een avontuur!
    Prachtig!
    En nu even heerlijk in de relaxxxxxxx :-)
  11. Theo:
    6 oktober 2019
    Lijk me niks die bootreis wordt al misselijk als ik je verhaal lees ,maar jullie hebben wel n mooi stukje natuur gezien en dan moet je er veel voor over hebben ,geniet van de laatste week saampjes ,🥰